Good food in Penang

Na onze avonturen in het mooie Sumatra zijn we nu weer veilig aangekomen in Maleisië, Penang. 2 jaar geleden ben ik hier

ook geweest, maar omdat ik toen nogal ziekkig was leek het me een goed idee om nog een keer te gaan.

Penang is een groot eiland.

Er zijn goede wegen, zelfs snelwegen. Er zijn uitstekende busverbindingen en er is veel informatie voor touristen. Je kunt hier van alles eten, Indiaas, Chinees, Arabisch, Maleisisch. Het is echt een groot verschil, Maleisië en Sumatra.We zijn hier naar toe gekomen voor Georgetown. Een historische plek, onderdeel van de UNESCO werelderfgoed. Maar ook voor het Indiaase eten, dat we zo overheerlijk vinden! Naan, roti, tandoori chicken, chapati, noem het maar op en het is lekker.
Georgetown is een verzameling van allerlei verschillende culturen en geloven in compacte historische dorpskern. Er staan nog vele huizen uit de tijd van de overheersing door de Engelse en Nederlanders. In het Engelse fort staat bijvoorbeeld nog een kanon, in zeer goede staat, met de sierlijke letters VOC. Het is een en al geschiedenis hier.
Rijdt je echter de kern van Georgetown uit, dan kom je in het moderne Maleisië. Dit bestaat uit een mengeling van hoge krappe flats, drukke wegen, Chineese en Indiase tempels, moskeeën, woonwijken en industrie gebieden.

Ook nu nog is Penang een belangrijke handelsplek.

Donderdagavond zijn we hier aangekomen. Na een rit met de bus, een echte bus, met airco, nette stoelen en ruimte (niet zo’n oude verroeste bus zoals in Sumatra) kwamen we in Georgetown aan. Ik kende de weg nog naar de straat met guesthouses en na even zoeken hadden we een mooie kamer gevonden voor 40 ringgit per nacht. (EURO 9,60)
Daarna begaven we ons direct naar Little India, om te genieten van het heerlijke eten daar daar overal verkocht wordt. Vervolgens liepen we naar een megashoppingmall. Ik wist dat daar boven in een bioscoop was.

Relaxed keken we daar samen naar de spannende film Salt.

Dit is de mansion

Gisteren brachten we een bezoek aan Cheong Fatt Tze Mansion. Een prachtig gebouw dat ooit was gebouwd in opdracht van Cheong Fatt Tze, de Rockefeller van het oosten. Een selfmade man, met veel invloed en macht, die ongelovelijk rijk werd door de handel. Toen hij overleed vaarden alle Nederlandse en Engelse schepen met de vlag halfstok.
We kregen een interessante rondleiding door dit huis, dat weer in originele staat is hersteld. Daarna liepen we wat door de stad en bekeken verschillende mooie gebouwen. En aten nog wat van in Little India! ;)

Waarschijnlijk gaan we morgen naar Langkawi, een ander eiland, met mooie stranden, om te chillen.
Nog een week en dan zit het er alweer op. We kijken er ook wel naar uit om weer lekker thuis te komen en te genieten van ons eigen heerlijke brood, kaas en vla! ;)

6 Responses

1. Niels & Mabel Says:

time flies when you having fun!!!

Veel plezier in Langkawi

Kus van ons

2. Tallisss Says:

Langkawi is niceeee!! Voor mij was brommertje huren en eiland tour een van de hoogtepunten. Stoppen en een duik nemen op een van de kleine verlaten strandjes… Enjoy!!

3. Marissie Says:

He lieverds, zie net pas dat jullie weer geweldige verhalen aan het schrijven zijn. Marc heeft niks verteld… en ik sta niet ingelogd. Heb net dus alle verhalen achter elkaar gelezen en… genoten! Net alsof je een beetje meereist! Nog 1 weekje onwijs genieten en dan neem wat zon weer mee naar Nederland! Dan gauw aan het werk met het fotoalbum ;-) !!!

Liefs Marissie en co!

4. Job en Roos Says:

Hoi lieverds,

Klinkt leuk jullie verhalen.
    Dikke kus uit Mexico! Wij zitten nu op Isla Holbox, een mooi eilandje aan het genieten van de laatste dagen.

We zien jullie snel weer in Nederland.

Dikke kus Job en Roos

5. Theo Says:

Zeg het water loopt mij in de mond, lekker al die oosterse heerlijkheden. Weer eens wat anders dan poffertjes.

Jullie hebben wel veel gezien en gedaan, leuk hoor.

Veel plezier nog de laatste dagen, en goeie reis terug, ook namens Marian.

6. corrie Says:

lekker genieten nog, groetjes van Corrie