Sumatra, Lake Toba

Na een aantal dagen heerlijk chillen op het Maleisische eiland Pulau Pangkor zijn we zaterdagochtend om 8 uur vertrokken vanuit ons gezellige hostel in Kuala Lumpur. Via de monorail en een busrit kwamen we om half 10 aan op het vliegveld.

Onze vlucht stond om 12 uur gepland vanaf het LCCT vliegveld van AirAsia. In een uur vlogen we naar Medan, grappig genoeg kwamen we daar ook weer om 12 uur aan. Vanwege het tijdsverschil hadden we dus wat dat betreft geen tijd verloren.

Nadat we de gebruikelijk 25 dollar betaald hadden voor ons visum, mochten we de douane door. Na een eerste plasje gedaan te hebben op Sumatraanse bodem bekeken we hoe we de stad in gingen. Een taxi kostte 50.000 roepie. Dat vonden we te duur. In de Lonely Planet lazen we dat er ook een becak ging, een soort van kleine tuktuk.

Dus wij met z’n 2 opgepropt voor 15.000 roepie Medan centrum in.

Voor mij was het allemaal erg herkenbaar, omdat ik dit al vaak beleefd heb op Java en Bali. Voor Fida was het helemaal nieuw, en dat

was toch echt wel even een cultuur shock. Andere backpackers die we later spraken, ervaarde dat ook zo.

We lieten ons af zetten bij een tour-agent. We waren daar om 1 uur. We hadden geluk want om half 2 vertrok er een mini-bus naar Parapat, de havenplaats aan het Lake Toba meer. Uit ervaring weet ik dat de mini-bus het meest luxe is om mee te reizen in Indonesië. In 4 1/2 uur schuurde we over Sumatra, over eerst een mooie snelweg, maar helaas al snel weer de gebruikelijk 2 baanswegen.

Het was 4 uur lang inhalen, toeteren en geregeld de andere kant op kijken wanneer er voor je nog net een ander busje aan het inhalen is. Gelukkig ging alles goed en kwamen we om kwart voor 6 aan in Parapat. Vanuit daar namen we een kleine houten ferry. Met een mix van backpackers, touristen en locals vaarden we in een half uur naar de overkant. In het Lake Toba meer ligt een eiland, Pulau Samosir. Het heeft een schattig klein schiereilandje dat langs de kust is opgevuld met cottages, guesthouses en hotels. Het werd al donker toen we op de boot aan de praat raakte met verschillende mensen. Het was een goed sfeertje en reiservaringen werden gedeeld.
Onze hoofdlampjes kwamen goed van pas, toen de ferry aanmeerde bij Carolina Cottages, helaas vol. We probeerde het bij een ander, dat was wat te duur, maar hij wist wel een andere plek. We werden opgehaald in en superdeluxe auto en regelde een prima kamer voor 120.000 roepie per nacht. Dat komt neer op 10 euro per nacht. Om precies 8 uur ’s avonds plofte we neer op het bed zonder kuilen. We hadden 12 uur lang gereisd en waren toe aan een goede maaltijd.

Nadat we bij het restaurant bij Samosir Cottages lekker gegeten hadden en werden getrakteerd op een optreden van het Batak volk was het tijd om lekker naar bed te gaan. Inmiddels was het gaan regenen, dus een prima weertje om lekker bij in slaap te vallen.

Vanochtend regende het helaas ook, maar nu is het droog en niet te heet. Het meer ligt op een hoogte van 900 meter, vandaar. We hebben net de was afgegeven, nu maar hopen dat het schoon weer terug komt! Zal vast wel goed komen.

Bedankt voor de reacties! Erg leuk om te lezen.
Tot snel, groetjes van Sven en Fida!

6 Responses

1. Talibanana Says:

Heerlijk om die Azië verhalen te lezen, hoop er dit jaar ook nog heen te gaan. Enjoy!!

2. corrie Says:

Ik lees dat alles “lekker” is, lekker slapen lekker weertje, lekker sfeertje, dat is natuurlijk ook omdat jullie samen zijn. Heel veel lekker plezier gewenst door: Corrie.
    ‘k heb weer eens lekker gelezen

3. Kim Says:

Mmm… probeer ik net een berichtje te plaatsen krijg ik een foutmelding en kan ik weer opnieuw beginnen met typen…

Wat ik wilde zeggen is dat jullie alweer lekker avontuurlijk bezig zijn, en zuinig uiteraard… Ik dacht even kijken wat het verschil in Euros is tussen de taxi en het busje en dat is maar 3 euro pp… Ipv opgepropt in een busje kun je dan relaxt in de taxi hihihi
    Maar goed hebben jullie wel weer geld over voor een lekkere cocktail natuurlijk.

Jammer van het slechte weer, het is hier nu heel mooi weer dus ik ga lekker op mijn balkon zitten. Hoop dat de regen bij jullie snel overwaait.

xxxkim

PS als jullie een Duitse tegen komen met de naam Marina; vraag dan even waar ze werkt. Mijn collega van Yakult Duitsland is gisteren ook naar Sumatra vertrokken.

4. admin Says:

Kim… we hebben Yakult zien staan in de koeling.. Hier in Sumatra! Leuk he?! Hihi!

Liefs, xxx

5. Karlijn Says:

Goh – bedankt! Je weet me opnieuw weer stront jaloers te maken! Haha!

Geniet ervan, en ik ga je reisverhalen weer lekker volgen!!
    Beetje jammer van die regen trouwens, maar dat zal vast wel overwaaien! :)

xXx

6. Kevin en Denise Says:

Haiii Fida en Sven,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Jullie maken wat mee :) Super.