Prachtig, relaxed Laos

23 1/2 uur duurde het voordat we in Vientiane incheckte in een nieuw hotel. We hadden donderdagmiddag de drukte van Hanoi verlaten, ik had wel genoeg gehad van die stad onder tussen. Met een mooie bus reden we zo’n 10 uur in zuidelijke richting. Op een uurtje van de grens met Laos af, stopte de bus plots bij een hotel. Het was nog midden in de nacht, maar de chauffeur besloot dat hij een tukje ging doen in het hotel. De passagiers bleven verrast achter latend. De airco was uit, en in de bus kon ik niet meer slapen, het was bloedheet. Ik besloot dan ook maar m’n deken uit de bus te gebruik om op straat te leggen, en zo sliep ik 2 uur buiten op straat. :)
Het was alweer licht geworden toen we om 6 uur in de ochtend richting de grens reden. Die ging pas om 7 uur open, daarom waren we dus gestopt, maar niemand die dat effe uitlegt natuurlijk.Ik moest 35 dollar betalen om 1 maand in Laos te mogen zijn. Voordat ze me de stempel gaven moest ik wel ook nog effe 1 dollar betalen… die gaat vast bij iemand z’n zak in…
Het was geweldig om de grens over te steken, we moesten van de Vietnam douane namelijk lopen naar die van Laos. Daarna was het nog 7 uur rijden voordat we eindelijk in VIentiane aankwamen. Het was geweldig om het landschap van Laos te zien, het was meteen al zo ontzettend anders. Veel meer natuurlijk, hoge bergen afgewisseld met grote vlaktes, droogte, maar ook rotsformaties. Het was zeker anders hier! Er wonen ook minder mensen hierzo! 11 miljoen en land is denk ik 2 keer zo groot als Vietnam, waar er 80 miljoen wonen! :o

Vermoeid stapte ik de bus uit, het was bloed en bloed heet, en ‘floep’ daar ging ik door m’n enkel. Gelukkig viel het mee, omdat ik me meteen op de grond liet vallen. Welkom in Laos zeg maar…

Met alle backpackers in een pickup werden we naar het centrum gebracht voor 1 dollar p.p. Daar liepen Anna en ik wat rond en vonden een prima plekje om te slapen. 100.000 kip per nacht, dat is zo’n 9 euro.

Nadat ik effe gedouched had volgens ritueel ;) liepen we het centrum in. WOWW Geen motobikes!

We konden oversteken zonder te kijken! Geen mannetjes die je constant een lift willen geven ergens heen! RUST! Heerlijk rustig. Overal waren leuke kleine restaurantjes! Plots werd ik op m’n rug getikt, het waren Anne & Patricia. Deze twee meiden uit Quebec had ik met Kim in Phu Quoc Island ontmoet. Ongelovelijk dat ik die hier weer tegen kwam! We besloten samen naar de markt te gaan, waar we super goedkoop onze buikjes vol aten en gezellig zaten te praten. :)

Zaterdag was siteseeing in Vientiane! Het was gelukkig niet meer zo bloedheet als gisteren, maar nog steeds wel 42 graden! We bekeken de touristen plekjes en besloten in de middag effe de airco in te duiken van een internetcafe. Onderweg zag ik opeens allemaal oranje vlaggetjes en 2 dames in oranje shirts! HEY wat is dat!! Uiteraard ging ik effe vragen, het bleek de Nederlandse vereniging te zijn van Nederlanders die gevestigd zijn in Laos voor (vrijwilligers)werk. Er zou ’s avonds een pre-Koninginnedagfeest zijn!! We mochten komen!! :)

Na het internetten en lunch langs de Mekong rivier, chillde we wat op de kamer en gingen ’s avonds naar het NL-feestje. Het was helemaal geweldig! Er waren BITTERBALLEN en echte Nederlandse KAAS!

We kochten een prachtig oranje shirt (waarmee we ook meteen een lokaal project ondersteunde voor vrouwen) en danste op Marco Borsato en Blof!

Wowww, ik was echt weer effe thuis!! Heerlijk!

Zondag namen we de bus naar Vang Vieng, het was maar 4 uurtjes. Deze plaats is beroemd om het ‘Tubing’. Je wordt met een tuktuk 3 kilometer verderop de rivier ingegooid meteen grote band. Vervolgens kom je langs verschillende barretjes langs de rivier, waar je kan chillen en een biertje drinken. Je springt wat in de rivier met behulp van touwen en gaat dan weer verder de rivier af, naar het volgende barretje. Het schijnt geweldig te zijn! Verder barst het hier uit z’n voegen van de internet-cafes en restaurantjes waar je heerlijk kan eten eten drinken voor weinig! Eeen prima plek om nog effe te relaxen. :)

Over 22 dagen ben ik weer thuis….   toch heb ik daar stiekem ook wel weer vette zin in! Iedereen weer te zien!
Ik ga nu effe lekker in de hangmat hangen en een boek lezen! ;)   KUSSS

3 Responses

1. Mabel Says:

Hey Svennie,

Dus jij gaat ook koninginnendag vieren?! Hoe vet is dat om dat daar te vieren haha

Kan me voorstellen dat het een fijne gedachte is om weer iedereen hier te zien..maarre geniet nog maar even van je boek in de hangmat onder de zon, want dat zal je snel weer missen als je terug bent ;-)

Dikke kus

2. Fida Says:

Haha.. Svennie is zuinig! Je kunt nog steeds volgens ritueel douchen. Knap hoor ;)
    Super dat Laos je weer zo enthousiast krijgt en dat je weer bruist van ideeen wat je allemaal wilt gaan doen. 22 dagen is niet meer zo super lang, maar je kunt veel doen in die tijd. Geniet ervan, lieverd! :D

Liefs, dikke knuffel

3. corrie Says:

nog eventjes… en dan weer thuis. Wat is thuis toch fijn om weer bij familie te zijn.