Tioman Island

Langzaam doe ik m’n ogen open, het is nog goed donker in de kamer. Zal het nog midden in de nacht zijn? Dan kan ik nog effe lekker door slapen. Toch besluit ik het gordijntje met lelijke bloemetjes erop even opzij te schuiven. Het is bewolkt buiten, een lichte grijze kleur. Beter dan gisteren, toen het vooral heel donker grijs was en er flinke regenbuien vielen. Ik rekte me uit en dwong mezelf op te staan. In m’n onderbroek deed ik de deur open en liep het brede balkon op voor onze dorm. Ik keek uit over groene bomen, met daar achter de grijsblauwe zee, die er rustig bij lag. Ik wreef het slaap uit m’n ogen en zag dat Thomas z’n handdoek op het hout van het balkon had gelegd, hij lag nog effe te slapen. Ik besloot even een rondje te lopen over het gras. Oh wel eerst maar effe een korte broek aan doen. Ik rekte me nog even uit en stapte de stijle trap af. Het was nog erg stil buiten. Ik liep wat over het gras en plots schoot er van links naar rechts iets groots voor me langs. SHIT, ik sprong achter uit en probeerde te spotten wat het was.

Het bleek een grote hagendis te zijn, een leguaan denk ik!

Woww, ik was meteen klaar wakker. Het was bijna een meter lang. Ik rende terug naar m’n kamer, pakte m’n camera, schroefde m’n zoomlens erop en schoot een aantal mooie plaatsjes van dit prachtige beest!

De afgelopen door gebracht op Tioman

Island. Dit is het grootste eilanden van een kleine archipel van eilanden. Ik kwam er achter dat de vele onbewoonde eilanden gebruikt zijn in de Expeditie Robbinson afleveringen! Als je dat gezien hebt kun je je voorstellen hoe mooi het hier is. Helaas is het nu wel regenseizoen en dus geen volop zon. Vanuit Singapore had ik maandag een bus genomen naar Mersing, hier moest ik een nachtje doorbrengen. Ik ontmoette 3 jongen Zweedse meiden die hier een paar dagen gestrand waren. ’s Avonds dronk ik een biertje met deze maffe meiden. Ik moest om 12 uur terug zijn in het hostel, want toen ging de deur op slot…

Dinsdag om half 12 ging ik met de ferry naar Tioman. In het hostel had ik Thomas leren kennen, uit Zwisterland. Samen kwamen we aan op het eiland, dat verstopt zat tussen grijze wolken. Het was een mysterieus gezicht om het eiland zo te zien liggen met z’n groene jungle en witte stranden. Erg indrukwekkend!
Samen checkten we in bij Johan’s Guesthouse en liepen we wat rond. In het guesthouse leerden we Chang kennen. Toffe gast uit Singapore. Samen brachten we 2 1/2 dag door op Tioman. Woensdag huurde we een bootje met een kapitein met 2 tanden. Hij sprak redelijk Engels en hij liet ons wat mooie plekken zien langs de westkust. Helaas door het slechte weer konden we niet overal naar toe. Tussen de intense buien door snorkelden we totdat we heel moe waren. Na de lunch nam onze kapitein ons mee naar een andere snorkelplek, die erg mooi was. Veel vis, mooie harde koralen, en een aantal baracuda’s!
’s Avonds kwam het met bakken uit de hemel, onder m’n paraplutje die ik uit een hostel had meegenomen in Singapore liepen we naar een van de weinige restaurantjes die nog open waren. We aten onze buikjes vol en terug bij het guesthouse dronken we aantal biertjes en leerde ik de mannen Shithead, een leuk kaartspel.
Donderdag was een heerlijke dag, snorkelen, eten, rond kijken, foto’s maken, vissen en snorkelen en een tukje doen. Het eiland is erg relaxed, nu in het naseizoen, maar in het hoogseizoen kan het hier goed druk zijn. Het was een super paar dagen en samen met Chang en Thomas erg gezellig.

Nu zit ik in Kuantan, vannacht geslapen in het saaie en doodbloeidende Cherating. Een half uur gewacht vanochtend op een bus die niet kwam, dus toen maar met een taxi voor 10 ringgit naar Kuantan. Om 1 uur neem ik hier de bus naar Teman Negara, een groot nationaal park. Het bestaat uit ontzettend veel jungle, en dus waarschijnlijk ook muggen. Ik ben benieuwd. De bus brengt me in 3 uur naar Jerantut, en vandaar uit naar het park. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen!

Hier wat foto’s van Tioman:

9 Responses

1. wim Says:

hallo sven.

mooie fotos. probeer wat fotos te maken van beesten en insecten. ook hoe de mensen leven en werken.
    alles naar je zin daar ? jammer van het weer . voor het weer hoef je niet terug te komen.hier is het koud en guur weer. sneeuw ligt op de auto en het dak van de schuur. we gaan vanmiddag aan de gluhwyn.
    vette kus.

2. Less Says:

He Sven!
    Tof om al die verhalen te lezen hoor! Herkenbaar ook van die hagedis/leguaan!
    Succes met de rit naar Taman Negara, wij vonden hem erg lang duren. En lekker eten aan het water ;) Het is wel zwaar toeristisch maar daar had je vast al rekening mee gehouden :D
    Veel plezier en geniet ervan!
    Kus

3. Less Says:

Mooie foto’s!

4. anneke kos Says:

Hé Sven,we zijn gisteren weer thuis gekomen. het was z’n 22 graden en zon, dus aangenaam.Maar een beetje sneeuw is ook wel gezellig.Alleen is het nu weer te koud om beton te storten, dus met de bouw schiet het niet echt op. Geniet nog maar lekker, xxx Anneke

5. Saskia Says:

Heey Sven!

Mooie foto’s, idd net expeditie robinson! Over dat programma gesproken, ik volg het altijd, ben echt een DIE HARD fan :P Maar echt grappig want: in de vorige aflevering hebben ze een varaan gevangen, en dat beessie heb jij op de foto staan! Nice!

Kus, Saskia

6. Tom en Gwendalyne Says:

He Svennie!
    Heerlijk hoor op zo’n onbewoond eiland! Het dier dat je gezien hebt is waarschijnlijk een ferraan. Een leguaan is wat kleiner (maar kan ook 1meter worden). Een mannetje heeft een soort van hanekam en een vrouwtje is glad op haar hoofd. Een ferraan kan veel langer dan 1m worden, het is een soort mini krokodil. Pas op voor de beten, want ze hebben erg veel bacterien bij zich waar je ziek van kan worden.

Hier in NL is het lekker aan het sneeuwen. Dit weekend doorgebracht in België met Tommie’s familie, erg gezellig! Volgende week gaan we gelukkig naar de warmte: Isla Margarita, 30 graden, dat is nu nogal een verschil met NL!!

Veel plezier nog daar!!

xxx Tom en Gwen

7. Corrie Says:

Die varaan had wel kunnen denken wat een lekker hapje staat daar in het gras.!
    Maar je hebt wel weer mooie foto’s gemaakt. Bij jou is het regen, hier sneeuwt het en ligt de temperatuur rond het vriespunt. Sven, geniet nog maar van die mooie eilanden.
    groetjes Corrie

8. jantine Says:

Ha Sven, het is ongelooflijk… De afgelopen dagen waren we op Gili Air (wat een heerlijk relaxed eiland is dat!). We hadden een boek uit dus gingen op zoek naar een plek om te ruilen. Klein boekenzaakje binnen, met 1000-en boeken, zie ik daar LP reisverhalen staan… Leuk denk ik nog; dat was Sven toen ook aan het lezen, dus ik pak het boek uit het schap en ik lees de volgende tekst: Gekregen van mijn zus voordat ik naar Azie vertrok, groeten Sven. Conclusie: de wereld blijkt dus niet zo groot als ie lijkt!

9. Annemiek Bergen Says:

We gaan aanstaande zomer 2 weken Tioman doen, kan niet wachten.

Ik hoop dat het dan niet regenseizoen is, want we willen veel snorkelen en liefst niet zeeziek worden :)

Zat jij ook in Tekek? We blijven in een resort dat Condotel @ Berjaya heet en kunnen direcht vanuit de ferry, die we overigens online hebben geboekt (handig!) inchecken in onze kamer.

Lijkt me geweldig om een paar weekjes op een paradijs te wonen, zeker als ik je foto’s zo zie.

Hopelijk geen leguanen voor ons, haha.

Nog een paar weekjes slapen…